28.9.2021 15:00 - 28.9.2021 15:45 , webbinarium  via din dator eller mobilapparat

Affärsetik i praktiken, del 1

28.9.2021 15:00

Vi kan dagligen läsa om nya företagsskandaler, där bolag och dess ledare anklagas för oetiska affärer eller ett oetiskt beteende. Förväntansbilden är inte endast att ett bolag skall maximera vinsten för ägarna, utan även HUR denna vinst genereras. Företagsledare kan inte endast beakta vad som är lagligt och lönsamt här och nu, utan bör även ta i beaktande ett längre tidsperspektiv.

Anna Romberg är ekonomie doktor och har en passion för etiska affärer. Under många år jobbade Anna på Telia och var bland annat ansvarig för det globala anti-korruptionsprogrammet och var involverad i förlikningsdiskussioner med både amerikanska och holländska myndigheter. Hon är medgrundare till det professionella nätverket Nordic Business Ethics och är medlem av koncernledningen på det ledande medicinteknikföretaget Getinge, där hon har ett globalt ansvar för juridik, compliance och styrfrågor. 

Upplägg för webbinariet: 35 min + 10 min Q&A. OBS notera del 2 som arrangeras 20.10 kl. 9-9.45 med skild anmälan!

Del 1

28.9 kl. 15-15.45

Under denna session kommer vi att diskutera de allt högre krav som ställs på företag och dess ledare. Vi kommer även att titta på några välkända företagsskandaler så som Telia, där bolagets framgångssaga i de forna Sovjetländerna slutade med en exit och stora förluster för aktieägarna på grund av att etiska risker inte tagits i beaktande på ett korrekt sätt. Telia betalade över 1 miljard USD för oegentliga affärer i Uzbekistan och beslöt sej att lämna de "lönsamma" marknaderna i länder så som Azerbaijan, Kazakhstan och Nepal.  

Under Annas åtta år på Telia hann hon uppleva både hur marknaden prisade Telias framgångar i öst, samt ett aggressivt mediadrev och utredningar av myndigheter i ett flertal länder. Under hennes tre sista år på Telia ansvarade hon för det globala anti-korruptions programmet och försvarade bl.a.  Telias "städjobb" i öst gentemot det amerikanska justitiedepartementet (Department of Justice). På Telia lärde hon sig hur viktigt det är att göra rätt från början. 

  • Varför vi måste ifrågasätta Milton Friedman (ett bolags uppgift är att maximera vinsten för aktieägarna)
  • Vad är affärsetik egentligen?  Hur svårt kan det vara ”att göra rätt”
  • Case Telia
    • en framgångssaga i öst
    • bristande riskutvärdering
    • dyra konsekvenser  

Pris: kostnadsfritt för medlemmar

Anmälning: senast dagen innan

Anmälningen är öppen för alla ekonom- och studerandeföreningars medlemmar.

Det finns platser lediga

Evenemangets tidpunkt

Börjar:  

28.9.2021 15:00

Slutar:  

28.9.2021 15:45

Organizer

Ekonomföreningen Niord

Arrangör

Catarina Söderström

0400-138 528

niord@ekonomit.fi

Evenemangsplats

webbinarium
via din dator eller mobilapparat

Se större karta och ruttinstruktioner