15.2.2023 17:00 - 15.2.2023 18:00 Helsingin keskustakirjasto Oodi

Suomen Ekonomien Bisneskirja -kilpailun palkitsemistilaisuus Oodissa 15.2. klo 17

15.2.2023 17:00

Helsingin keskustakirjasto Oodi

Suomen Ekonomien Bisneskirja -palkinnon ja 30 000 euron arvoisen palkintosumman voittaja julkistetaan palkinnonjakotilaisuudessa 15. helmikuuta 2023. Kaikille avoin ja maksuton tilaisuus järjestetään Helsingin keskustakirjasto Oodissa Saarikoski-matolla. (3. krs. Kirjataivaan eteläpääty) klo 17 alkaen tai voit seurata kotisohvaltasi striimiä.

Myös yleisöäänestyksen voittaja palkitaan samassa yhteydessä. Suosikkiasi voit äänestää: https://www.ekonomit.fi/suomen-ekonomit/suomen-ekonomien-bisneskirjapalkinto/#c74300fa Äänestys on avoinna 10.10.2022–10.2.2023. Äänestyksen yhteydessä voit myös osallistua 100 euron arvoisen bisneskirjalahjakortin arvontaan. Palkintoja arvotaan viisi kappaletta.

Suomen Ekonomien Bisneskirja -kilpailun finalisteiksi ylsivät Bisnesantropologia, Inhimillinen strategia, Strategiana asiakaskokemus, Toimitusjohtaja sekä Työnantajabrändi ja työntekijäkokemus.

Bisneskirja -palkinnon voittajan valitsee kolmihenkinen palkintoraati, jonka edustajiksi on kutsuttu Microsoft Suomen toimitusjohtaja Mervi Airaksinen, LUT-yliopiston työelämäprofessori Sami Sykkö ja Suomen Danske Bankin pääekonomisti Pasi Kuoppamäki.  

 

 

Voit seurata palkinnonjakotilaisuutta täältä

 

Bisnesantropologia, Mikko Leskelä

bisnesantropologia.png (34 KB)

Mikko Leskelän Bisnesantropologia-teoksen perusajatuksena on, että monimutkaista maailmaa ymmärtääkseen on sovellettava kaikkia niitä linssejä, joilla maailmaa tieteessä tutkitaan. Teosta kirjoittaessa Leskelälle valkeni, kuinka yksipuolinen kuva jokaisen tieteenalan näkökulma maailmaan on. Yliopistoissa ihmiset opetetaan uskomaan omaan tieteenalaansa, kun taas työelämä ja elämänkokemus auttavat oppimaan niistä pois.

Mikko Leskelä on teologi, joka vaihtoi oppialansa rahoitukseen, koska tunsi humanistina tarvitsevansa terävämpiä työkaluja voidakseen kunnolla toimia bisneksessä. Tehdessään uraa suuryrityksissä yrityskauppojen ja strategian parissa hän löysikin uudelleen humanististen tieteiden arvon ja sen, miten niitä voidaan käyttää taitavasti yhdessä teknis-taloudellisten tieteiden kanssa. Tämän löydön pohjalle Leskelä perusti nyt jo parikymmentä henkeä työllistävän monitieteisen strategiakonsulttitoimisto Norenin.

Toimitusjohtaja, Hannu-Matias Nurmi

toimitusjohtaja.png (97 KB)

Hannu-Matias Nurmen Toimitusjohtaja-teoksen tarkoituksena on auttaa toimitusjohtajia onnistumaan tehtävässään mahdollisimman hyvin. Kirja maalaa toimitusjohtajuuden elinkaaren aina toimitusjohtajaksi valitsemisesta tehtävässä toimimiseen ja lopulta siitä luopumiseen. Taustahaastattelujen kautta Nurmi oivalsi, että hallitusten, toimitusjohtajien ja johtoryhmien yhteistyössä on paljon parannettavaa ja että moni epäonnistuminen olisi ehkäistävissä etukäteen.

Kirjan teema, toimitusjohtajuus, on Hannu-Matias Nurmelle omakohtaisesti tuttua kahden toimitusjohtajatehtävän sekä hänen nykyisen yrityksensä Chief Executive Searchin myötä. Johdon suorahakukonsultin ja coachin rooleissa hän on toiminut eri kokoisten yhtiöiden toimitusjohtajien kanssa jo yli 11 vuoden ajan. Kysymys hyvästä johtajuudesta on ollut ja on hänelle itselleen ammatillinen ydinkysymys ja eteenpäin ajava voima, ja Toimitusjohtaja-kirja on yksi keskeinen askel tämän kysymyksen parissa. Nurmi halusi piirtää kuvan siitä, mitkä tekijät yhdistävät työssään onnistuvia toimitusjohtajia ja miltä hyvä toimitusjohtajan tehtävässä voisi näyttää.

Strategiana asiakaskokemus, Hannu Saarijärvi & Pekka Puustinen

strategiana-asiakaskokemus.png (58 KB)

Hannu Saarijärven ja Pekka Puustisen Strategiana asiakaskokemus -teos vastaa kysymykseen, mitä asiakaskokemus konkreettisesti tarkoittaa ja miten se voidaan ottaa osaksi sekä strategista suunnittelua että jokapäiväistä tekemistä. Kirjailijat muistuttavat, että asiakaskokemus on noussut kehittämisen painopisteeksi monenlaisissa organisaatioissa niiden koosta, toimialasta ja toiminnan luonteesta riippumatta.

KTT Hannu Saarijärvi on markkinoinnin professori Tampereen yliopistossa. Hän on tutkimus- ja opetustyössään keskittynyt erityisesti asiakaskokemuksen, asiakasarvon ja asiakaslähtöisyyden eri teemoihin sekä strategiseen markkinointiin. Vapaa-ajalla arkea tasapainottavat kestävyysurheilun eri muodot ja omaan taitotasoon nähden liian vaikeat pianokappaleet.

KTT Pekka Puustinen on Pohjola Vakuutuksen varatoimitusjohtaja. Aiemmin hän on työskennellyt muiden muassa OP Ryhmän strategiajohtajana, asiakkuusjohtajana ja johtoryhmän jäsenenä Ilmarisessa sekä vierailevana professorina St. Gallenin yliopistossa (HSG) Sveitsissä. Puustisella on myös laaja kokemus hallitustyöskentelystä. Perhe-elämä, monimuotoinen kirjallisuus ja saaristo luovat vastapainoa työlle.

Inhimillinen strategia, Paula Kilpinen

inhimillinen-strategia.png (83 KB)

Paula Kilpisen Inhimillinen strategia -teoksen perusajatuksena on, että strategia pitää inhimillistää, jotta ihmiset ymmärtävät sen. Lisäksi ihmiset pitää saada tuntemaan strategia omakseen ja sitoutumaan siihen. Kilpisen mukaan tämän päivän strategiat tarjoavat ihmisille kilpailun paradigmaa, vaikka ihmiset janoavat merkityksellisyyttä, oppimista ja osallisuutta.

Paula Kilpinen on kauppatieteen tohtori Aalto-yliopistolta. Hänen väitöskirjansa on palkittu kansainvälisesti ja Aalto-yliopistossa vuoden väitöskirjana. Tänä päivänä hän toimii johdon neuvonantajana ja - coachina, puhujana ja vaikuttajana. Hän on toiminut myös toimitusjohtajana ja tutkijana, ja tuo kokemuksiensa kautta eri näkökulmia strategiaan. Kilpisen mukaan ihmisenä häntä määrittelee merkittävällä tavalla myös se, että hän on viiden pojan äiti.

Työnantajabrändi ja työntekijäkokemus, Miikka Huhta & Visa Myllyntaus

tyonantajabrandi-ja-tyontekijakokemus.png (37 KB)

Miikka Huhdan ja Visa Myllyntauksen Työnantajabrändi ja työntekijäkokemus -teos opastaa, kuinka rakennetaan vetovoimainen työpaikka. Kilpailu työntekijöistä on kiihtynyt, ja melkeinpä alalla kuin alalla käydään keskustelua työvoimapulasta. Organisaatioiden tulee viimeistään nyt aloittaa systemaattinen työ tarvitsemiensa osaajien houkuttelemiseksi ja pitämiseksi. Kirjailijoiden mielestä organisaatioiden isoin ongelma työvoimapulan ratkaisemisessa on rohkeiden valintojen puute.

Miikka Huhta ja Visa Myllyntaus ovat molemmat kahden lapsen isiä Helsingistä, kauppatieteiden maistereita ja työskentelevät HR-aiheiden parissa. He tosin katselevat työelämää vähän eri näkökulmista – Visa yhden Suomen suurimman työnantajan edustajana ja Miikka asiakasorganisaatioita mitä erilaisemmissa työntekijähaasteissa auttavana konsulttina. Tällä hetkellä Visa on K-ryhmän autoliiketoiminnan K-Auton HR Business Partner ja Miikka johtaa työntekijäkokemukseen ja -viestintään liittyviä palveluita konsulttitoimisto Milttonilla. He tekevät yhdessä myös sivutoimisesti Vetovoimatoimisto-yrityksemme kautta valmennuksia ja puheenvuoroja kirjan teemoista.

Ajankohta

Alkaa:  

15.2.2023 17:00

Päättyy:  

15.2.2023 18:00

Lisätiedot

Eeva Niskanen

045 260 2884

eeva.niskanen@ekonomit.fi

Tapahtumapaikka

Helsingin keskustakirjasto Oodi